Rē Records Quarterly

Rē Records Quarterly er navnet på et nytt periodikum for alternativ musikk. Utgiver er Rē Records, en label som hører til under paraplyen Recommended Records. Recommended Records er en av de viktigste formidlere av alternativ musikk. De er autonome og internasjonale, et pustehull for kunstnere med musikk og idéer hinsides den kommersielle plateindustriens forestillingsevne, Glødende røde nervebaner i en verden av grå gelé.

En av ildsjelene bak Recommended Records er Chris Cutler, kjent perkusjonist fra bl.a. Henry Cow og Art Bears. Chris Cutler er også mastermind bak Rē Records Quarterly (RRQ).

Hver utgave av RRQ består av en LP-plate og et blad. Hensikten er å formidle «progressiv» musikk som ellers ville hatt store vansker med å komme fram, presentere nye eller ukjente artister, bringe nyheter av interesse og være et forum for idéer og diskusjoner. Med «progressiv» musikk menes ikke den svulstige, intetsigende «symforocken», som mange av ukjente årsaker assosierer med begrepet, men den virkelige nyskapende og eksperimenterende musikken som bygger på elementer fra moderne jazz og rock, elektronisk musikk, etnisk musikk, såkalt «seriøs» musikk, etc.

I motsetning til den moderne musikkens tørre, stive intellektualisme, er den «progressive» musikken ofte preget av spontanitet og improvisasjon, og framføres av geniale dilettanter, lite hemmet av teoretisk formalisme.

Vinyldelen består utelukkende av originalt materiale med kjente og ukjente artister. Det kan være stykker laget spesielt for anledningen, ekstrakter fra konserter, spesielle prosjekter og annet materiale av interesse. Mange av de deltagende musikerne hører med i Recommended-klanen, men det er også mange andre artister fra hele verden, spesielt fra Øst-Europa hvor det finnes isolerte band med mange kommunikasjonsproblemer.

Cellulosedelen har stoff om musikk, fortrinnsvis skrevet av musikere, intervjuer og anti-intervjuer, bakgrunnsinformasjon, utvikling av og forhold for progressiv musikk i forskjellige land, samt en del mer kuriøse artikler. Dessuten nyheter og orienteringer om nye utgivelser og turnéer.

Hittil har RRQ kommet ut med 3 utgaver. En rask gjennomgang følger:

Volum 1 nr. 1

Plata består av 13 spor, som spenner vidt både stilmessig og geografisk — svakheten ved plata blir derfor det noe usammenhengende preget. De tre beste sporene er de tre lengste. Høydepunktet er med engelskmannen Steve Moore; en bombastisk komposisjon med den pretensiøse tittelen «The threshold of liberty». Steve Moore bruker studio som et metainstrument, noe han også har skrevet om i det medfølgende bladet. Den tsjekkiske gruppa Mikolăs Chadima bidrar med låta «A walk around the brewery». Tatt opp live.

Interessante er også Kalahari Surfers fra Syd-Afrika, som selvsagt en bannlyst i hjemlandet. De har forøvrig nettopp utgitt en LP, «Living in the heart of the beast», på Recommended Records.

Ellers inneholder plata kortere låter fra Lars Hollmer (kjent fra Zamla Mammas Manna og Von Zamla), Chris Cutler og Lindsay Cooper, den amerikanske gruppa 5 uu's, Joseph Racaille (som en gang utgjorde den legendariske duoen ZNR sammen med Hector Zazou), den italienske gitaristen Stefan Delu og den engelske gruppa The lowest note (med den høyfrekvente vokalisten Catherine Jauniaux).

Felles for alle disse er et typisk «Rock in Opposition»-sound, men dessverre temmelig lite spennende. Faren med små, alternative miljøer er innavl, de samme musikerne og idéene går igjen i forskjellige konstellasjoner. På de senere utgavene av RRQ er heldigvis disse tendensene borte.

Utover det rent musikalske på plata leser den engelske poeten Adrian Mitchell opp tre av sine dikt. Han er forøvrig en gjennomgangsfigur på alle RRQ-platene. Av det skrevne stoffet kan nevnes en artikkel av Chris Cutler om Phil Ochs og Elvis Presley. Den eksentriske popstjernen Peter Blegvad skriver om sitt legendariske (etter min mening overvurderte) album Kew:Rhone som han ga ut i 1977 sammen med John Greaves. Dessuten har han et intervju med seg selv, siden ingen andre var kompetente til å intervjue ham. Den kjente patafysiker og kommunist Robert Wyatt har sin egen spalte som selvsagt heter «Thoughts of wheelchairman Robert Wyatt».

Volum 1 nr. 2

Plata til nr. 2 består av bidrag fra bare 5 artister/grupper og virker derfor mer enhetlig enn nr. 1. Hele den ene siden er dekket av «Duck and cover», en nesten halvtimelang låt av Berliner Ensemble: Opptaket på plata er fra Øst-Berlin i februar 1984.

Den andre siden innledes med kanadieren John Oswald. Øst-tyske Conrad Bauer bidrar med en improvisasjon for solotrombone, «Märzfeber».

Reportaz fra Polen ledes av batteristen Andrzej Karpinski. Tre korte låter, som delvis kan minne om en krysning av tidlig Holy Toy og the Residents.

I den skrevne delen har Peter Blegvad en interessant artikkel om numinøse objekter, som er gjenstander som transcenderer det rent funksjonelle eller dekorative ved å ha en spesiell utstråling eller ladning.

Tsjekkeren Josef Vlček har en artig artikkel om britisk musikkpresse sett fra den andre siden av jernteppet.

Ellers i den skrevne delen er det en omfattende artikkel om musikk og sensur i Syd-Afrika, stoff om russiske poptekster og del 2 i serien om studio som instrument, skrevet av Chris Cutler.

Volum 1 nr. 3

Plata innledes med en låt av Peder Blegvad et al. Bedre låter det av Biota — som er en fraksjon av The Mnemonists. Lyder fra mange kilder er komprimert til et konglomerat med sin egen innebygde kausalitet.

Robert Wyatt bidrar med en kort låt opprinnelig, laget, men ubrukt, til Animals-filmen «Pigs».

Roger Turner spiller improvisert perkusjonsmusikk.

Hovedverket på plata dekker nesten hele baksida. Gruppa kaller seg Cassix og består av Chris Cutler, Alfred Harth og Heiner Goebbels fra Cassiber, og Franco Fabbri, Umberto Fiori og Pino Martini fra Stormy Six. To og to av disse musikerne har samarbeidet om til sammen 7 duetter. Resultatet er meget delikat og behagelig — samtidig som det er preget av kompleksitet og eksperimentering. Plata avsluttes med den meksikanske gruppa Nazca.

I den skriftlige delen er bl.a. stoff om ungarsk alternativ musikk samt en øyenvitneskildring av en av Kontroll Csoports sjeldne happeninger. En artikkel om vestlige musikkvideoer sett fra Tsjekko. Et medlem, av Biota viderefører serien om studio som metainstrument. Flere sovjetiske pop-tekster, tegneserier, cut-up-fotos, etc, etc.

Alle disse tre utgivelsene er selvsagt obligatoriske for alle som følger med i alternativ/eksperimentell musikk. I framtiden burde også norske artister være representert.

Alle opplyste platebutikker burde føre disse platene. Prøv hos Utopia, Jaap eller Trubadur. Eller de kan bestilles direkte fra Rē Records, for £ 6.50 pr. stk. Raska på, opplaget er begrenset. Man kan abonnere på de 4 neste utgavene for £ 24,-. Rē Records, 583 Wandsworth Road, London SW 8, England.

Trond Bremnes


www.sortkanal.no
Opprettet: 12.9.2003 av Sort Kanal
Sist endret: